Olen
aina kirjoittanut paljon. Täytin vihkot ja paperit tekstillä heti kun
opin kirjoittamaan edes auttavasti. Lapsena kirjoitin päiväkirjaa ja seikkailukertomuksia,
tein Barbie-nukeille oman sanomalehden, kehittelin kokkikirjan ja käsikirjan vakoojiksi
haluaville. Rustailin lauluja ja runoja, kirjoitin kirjeitä ja kirjevihkoja
kavereiden kanssa ja sain opettajat epätoivon partaalle tuhlaamalla ainevihkoja
kymmensivuisiin tarinoihin.
Vuosien kuluessa
kynä on vaihtunut näppäimistöön. Nykyään tärkeimpiä kirjoittamisen muotoja ovat
muun muassa päiväkirja, mielipidetekstit sekä toista vuosikymmentä elävä massiivinen kaunokirjallinen projekti. Kirjoittaminen on minulle luonnollinen ajatuksen
jatke, ja tuotan tekstiä yleensä helposti. Kaunokirjallinen projekti on kuitenkin tuntunut monta
kertaa kovalta työltä, ja sitähän se onkin. Projekti on opettanut minulle paljon uusia
kirjoittamisen keinoja ja selkeyttänyt kuvaa kirjoitusprosessistani sekä
itsestäni tekstin tuottajana.
Jaan kirjoitusprosessini
pääasiallisesti neljään osaan: suunnittelu, sisällön tuotto, muotoilu ja
viimeistely. Ensimmäiset kolme vaihetta limittyvät ja toistuvat prosessin
aikana, sillä uusia ideoita tulee ja sisältö muuttuu vielä kirjoitusvaiheessa. Jokainen kirjoitusprosessi alkaa kuitenkin suunnittelusta: Yritän
välttää kirjoittamista väkisin, ilman että mielessäni on muotoutunut jokin innostava idea; aihe, rakenne, mielipide tai juonenkäänne. Kirjoitusprosessini suurin
kantava voima on aina ollut innostus ja suurin latistaja epätietoisuus tai epämääräisyys.
Innostus takaa sen, että
tuotan sisältöä yleensä nopeasti, huolimattomasti ja epäjärjestyksessä,
päätavoitteenani saada jokainen ajatus paperille ennen niiden katoamista. Sisällön
tuotto saattaa olla prosessin nopein vaihe. Tieteellisessä tekstissä sitä
hidastaa toki tiedon ja lähteiden etsiminen. Jos sisällön tuotossa on vaikeuksia,
innostus lopahtaa ja prosessi jumiutuu. Esseetekstissä ongelma on usein se,
etten tiedä miten rajata aihetta tai en tiedä aiheesta tarpeeksi. Kaunokirjallisessa
tekstissäni jään usein jumiin suunnitteluvaiheeseen tai yksityiskohtiin. Eksyn juonen
monimutkaisiin kuvioihin tai en pääse lopulliseen päätökseen siitä, missä
järjestyksessä kannattaisi alkaa kirjoittamaan.
Tekstilajista riippumatta
rakastan kirjoittamisessa erityisesti kolmatta vaihetta, tekstin muotoilua
johdonmukaiseksi rakenteeksi. Tämä vaihe vie yleensä eniten aikaa. Muotoiluun
kuuluvat aiheiden tai tapahtumien järjestely, siltojen rakentelu asiasta
toiseen sekä lauserakenteiden kehittely. Tieteellisten tekstien johdantojen,
tiivistelmien ja pohdintojen kirjoittaminen kuuluvat myös tähän vaiheeseen. Toisinaan
sorrun pilkunviilaukseen ja yksityiskohtien pyörittelyyn, vaikka olen
vuosien saatossa huomannut, että kaikki kieliopillinen viimeistely kannattaa
jättää viimeiseksi. Prosessin ollessa kesken hiominen on paitsi epäolennaista
myös aikaa vievää. Olen pyrkinyt irti perfektionismista, mutta viimeistely
saattaa tosinaan viedä kauemmin kuin sisällön tuotto.
Kenties rakkauteni prosessin kolmatta vaihetta kohtaan on saanut aikaan sen, että vahvuuteni kirjoittajana on asioiden esittäminen johdonmukaisesti ja selkeästi. Myös kielioppi kuuluu vahvuuksiini. Lisäksi hallitsen useita eri tekstilajeja, joista ykkösenä ovat kaunokirjallinen teksti, mielipideteksti tai vapaamuotoinen essee. Olen sitä mieltä, että eri
tekstilajien termistö, tyylit ja konventiot tulevat sitä luontevimmiksi, mitä
enemmän ja monipuolisemmin eri tekstejä lukee ja tekee. Heikkouteni ovat siis tekstilajit, jotka eivät ole minulle tuttuja. Paljon kaunokirjallista tekstiä lukeneena ja kirjoittaneena
saatan sortua asiatekstissä esimerkiksi kummallisiin sanajärjestyksiin, sanavalintoihin ja
polveileviin virkkeisiin. Oma ääneni ja tyylini ikään kuin paistaa läpi tekstistä, jonka
on tarkoitus olla sävyltään neutraali. Lisäksi tunnustan olevani jaarittelija
ja rautalangasta vääntäjä, mutta
positiivisesti ajateltuna kymmenen sivun esseet tuntuvat minulle vielä
suhteellisen kevyiltä tehtävänannoilta.
Vaadin tuotoksiltani usein
korkeaa tasoa sekä muodon että sisällön puolesta. Nykyään tyytymättömyyteni
omiin teksteihini liittyy lähinnä sisältöseikkoihin. Kieliasua on paljon helpompi
korjata kuin huonoa sisältöä. Epämääräisesti rajattu
esseeaihe, huonosti rakennettu argumentti tai kömpelösti suunniteltu
juonenkäänne saavat minut irvistämään sisäisesti.
Kautta kouluvuosien olen
saanut pääasiassa kannustavaa palautetta ja hyviä ohjeita erilaisten
tekstien kirjoittamiseen. (Lukuun ottamatta toisen luokan opettajani lannistavaa, kielioppivirheisiin keskittyvää asennetta, kun vein hänelle nähtäväksi tekemäni "kirjat" Barbie-nukkejen seikkailuista. Never forget.) Tulevaisuudessa haluan kehittyä erityisesti asiatekstien kirjoittajana ja oppia akateemisen kirjoittamisen sääntöjä. Myös journalististen tekstien kirjoittaminen kiinnostaa
minua. Toivotan tervetulleeksi uudet pilkunviilauksen muodot ja rakentavan
kritiikin tekstejäni kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti