Iloinen uutinen: Tietokone on vihdoinkin tullut huollosta, joten pääsen taas blogin (ja tenttimateriaalin) pariin! Lisää iloisia uutisia: Minulle on vihdoinkin selvinnyt taide
yhteiskunnassa ja kulttuurissa -kurssin sisältö, mikä on ihan hyvä, koska
tenttiin on enää pari päivää. Kurssin on siis tarkoitus tarjota taiteensosiologinen
näkökulma kirjallisuuden- ja taiteentutkimukseen sekä yleiskuva kirjallisuuden
ja taiteen asemasta modernissa kulttuurissa. (Kannattas vissiin joskus lukee
ne WebOodin kurssikuvaukset…)
Taiteensosiologia on tutkimusala, joka erottautuu humanistisesta suuntauksesta suhteuttamalla tutkittavat asiat yhteiskuntaan. Humanistinen tutkimus on
vuosikymmenien ajan toiminut lähtökohdista, jotka voi nykyään asettaa
kyseenalaisksi. Humanismin ideologiaan kuului nimittäin pitkään ajatus taiteen
autonomiasta. Tieteen termipankki kertoo,
että kyseisen ajatuksen mukaan taide ole riippuvainen mistään sen
ulkopuolisesta asiasta. Toisin sanoen taidetta pidettiin itsenäisenä,
maailmasta erillisenä ilmaisumuotona, jossa kiteytyivät perustavanlaatuiset
arvot.
Tässä vaiheessa on hyvä huomauttaa,
että näin ajateltiin nimenomaan korkeasta taiteesta, ei esimerkiksi kansankulttuurista, populaarikulttuurista tai massakulttuurista, joita humanistinen ideologia ja tutkimus on
pitkään arvottanut alemmaksi. Jako korkea- ja matalakulttuuriin on hyvin arvottava
ja yhä läsnä ajatusmaailmassamme.
On myös muistettava, että taiteen
autonomia on länsimainen modernin ajan käsitys: aiemmissa kulttuureissa taide
oli osa sosiaalisia rituaaleja ja uskontoa. Kun kirkko ei enää valistuksen
aikana määritellyt taidetta, taide alkoi itsenäistyä autonomiseksi
järjestelmäkseen. Vuosikymmenien aikana esimerkiksi marxismi, feminismi,
kulttuurintutkimus, sukupuolentutkimus ja kriittinen teoria ovat torjuneet
ajatuksen taiteesta riippumattomana, autonomisena järjestelmänä.
Taiteensosiologia eroaa tutkimusalana humanistisesta tutkimuksesta nimenomaan siinä, että se tutkii
taidetta suhteessa yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Siinä missä humanistinen
tutkimus on vaikkapa kiinnostunut teoksen suhteesta sen genren konventioihin,
taiteensosiologiassa kiinnostuksen aihe voisivat olla taidemaailman markkinat tai
vaikkapa teoksen sisäinen kulttuurinen arvomaailma.
Taiteensosiologiassa pyritään
näkemään myös tekijän taustalla vaikuttava yhteiskunta. Historioitsija Hippolyte Tainen mukaan
teokset ovat kylläkin tekijän persoonallisuuden tuotteita, ja tekijän
persoonallisuuden määräävät rotu, miljöö ja ajankohta. Tutkija Janet Wolffin hieman
nykyaikaisempi ajatus on, että ihmisen persoonallisuus määräytyy monista
eri tekijöistä: perhetausta, luokkatausta, sukupuoli, etniset ja kansalliset
tekijät, ikä, koulutus, ammatti, asuinpaikka ja geokulttuuriset tekijät. Tekijän
persoonallisuuden lisäksi teokseen vaikuttavat taiteen aikaisemmat traditiot.
Taiteensosiologia eroaa humanistisesta
tutkimuksesta myös siten, että siinä teosten merkitys vaihtelee. Sosiologi
Alphons Silbermann on sitä mieltä, että taiteensosiologian tutkimuskohteena
ovat tuotanto, välitys ja vastaanotto, eivät taideteokset. Frankfurtin
koulukunnan Theodor Adornolle taiteensosiologiassa merkityksellistä taas on se,
millaisen kuvan teokset rakentavat maailmasta. Hänen mukaansa taiteensosiologiaa
ei pitäisi sitoa tiukasti yleiseen sosiologiaan.
On olemassa myös lajikohtaisia
sosiologioita, kuten kirjallisuussosiologia. Taiteensosiologia ja
kirjallisuussosiologia eivät kuitenkaan ole institutionaalisesti vakiintuneet,
eli niitä ei ole olemassa omina tiedeyksikköinään. (Paitsi Itä-Suomen yliopistossa taiteensosiologialla on perinne oppiaineena!) Sosiologista näkökulmaa sovelletaan silti monissa tutkimuksissa. Sosiologiat
ovat siis ensisijaisesti tutkimusaloja, joita voi ajatella oppiaineita laajempina
ja epävirallisempina käsitteinä.
Edellisessä kappaleessa mainittu institutionalisoituminen tarkoittaa
sitä, että jokin ajatus- tai toimintatapa saavuttaa yleisen hyväksynnän ja tuen
sekä vakiintuneen aseman. Tutkimussuuntaus voi institutionaalistua oppiaineeksi,
mutta institutionaalistumisesta on kurssilla puhuttu lähinnä itse taiteen kohdalla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että on olemassa instituutio tai instituutioita, jotka määrittelevät sen, mikä on taidetta. Ryhmään voi lukea esimerkiksi taiteilijat, kriitikot, kustantajat sekä gallerioiden ja museioiden ylläpitäjät.
Nykyään
taiteesta on tullut myös markkinatalouden läheinen muoto. Voidaan ajatella että niin
taide kuin politiikka, tiede, talous, oikeus tai viestintäkin ovat omia
toimintajärjestelmiään, ja niillä on oma yhteiskunnallinen tai globaali
tehtävänsä. Marketisaation myötä kaikissa järjestelmissä, myös taiteessa,
kapitalistiset käytänteet ovat yleistyneet.
Kurssilla käytiin myös läpi taiteen
muutosta ja erilaisia tyylikausia, mutta en esittele niitä tässä postauksessa. Ajatuksena kuitenkin oli ymmärtää
tyylisuuntien sidoksisuus länsimaisen ihmisen maailmankuvan muutoksiin
erilaisten historiallisten tapahtumien kautta. Sodat, tieteen nousu ja nopea kehitys,
kaupungistuminen ja kapitalisaatio ovat kaikki osaltaan vaikuttaneet taiteellisen
ilmaisun muutokseen. Vallassa olleille taidesuuntauksille on aina yhteiskunnallisten
muutosten myötä muodostunut vastavoima: esimerkiksi romantiikkaa haastamaan
syntyi realismi, ja realismia modernismi.
Taiteensosiologia on alkanut kiinnostaa minua
päästyäni oheismateriaalin kimppuun (lue: tajuttuani mistä kurssissa on
kysymys). Olen aiemmin huomaamattani
käyttänyt taiteensosiologista näkökulmaa esimerkiksi Dostojevski-esseessäni. Olen
aina ollut erityisen kiinnostunut taiteesta vallan ja politiikan näkökulmasta. Yllättäen pohdiskelin siis myös tähän kurssiin kuuluvassa esseessä taidetta vallankäytön
kohteena ja vallan välineenä.
Täytyy tunnustaa, että esseestä tuli
mielestäni luokattoman huono.
Harmittaa, että en lähtenyt tekemään kurssia kirjatenttinä. En koe saaneeni luennoista irti paljoakaan. Meillä oli monta eri opettajaa, ja parilla kirjallisuuden konkarilla on tapana eksyä asiasta. Monikielisen viestinnän kurssi kaikessa selkeydessään ja johdonmukaisuudessaan oli mukavaa vaihtelua kirjallisuuden kursseille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti